THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Brněnská kovová jistota má před vydáním unikátního mini CD; záhodný čas k vyzpovídání některého ze členů kapely ROOT. Pro své otázky jsem si vybral jednoho z hlavních organizátorů skupiny, basového drtiče golemovské postavy - Igora Hubíka.
Zdravím Igore, začněme u novinek v ROOT – máte za sebou nové mini CD. Pověz nám co bude obsahovat, na co se mohou Vaši fanoušci těšit?
Hello there! Takže, první mini CD v kariéře ROOT má název „Casilda“ a obsahuje: dvě verze „Casilda´s Song“ - jedna nahraná smyčcovým kvintetem ILLEGAL ORCHESTRA a druhá Ostravakama HYPERION - tři mladí cellisti, totální masakr. Tuto skladbu znají fans samozřejmě z desky „The Temple In The Underworld“, potažmo z koncertů. Obě verze jsou nazpívané střídavě sborem a Big Bossem. Po neuvěřitelných 14 letech se realizuje původní myšlenka - skladbu napsal Big Boss pro orchestr, ale tehdy na to firma nedala peníze, takže se (podle jeho slov) natočila kytarová cover verze a až letos originál. Na mini CD je video bonus – „Casilda´s Song“ živě, takže vlastně dohromady tři verze. Dále zde posluchači najdou nový song od ROOT z připravované osmé desky: vypalovačku „Human“. Tady řveme střídavě s Bossem oba. No a chuťovka pro veterány - cover verze „Little Wing“ (Jimi Hendrix) a „Strawberry Fields Forever“ (nepřekonaní THE BEATLES).
Jak a kde probíhalo nahrávání? Jak jsi Ty sám spokojen s výsledkem?
Jak? S pomocí mnoha nástrojů a hlasů. Kde? Ve studiu Žralok. Já sám jsem velmi spokojen a myslím že zanedlouho nás budou tisíce!
Kdo vymyslel název „Casilda“ a co to slovo vlastně znamená?
Spolu s Rulbrah jsou to dvě nejkrásnější ženy. Ale ne na tomto světě.
Kdy se můžeme těšit na další oficiální album skupiny ROOT?
Svým způsobem jsme to tím mini CD vlastně oddálili(th). Chtěli jsme zkusit něco trochu jiného a nového, takže jsme se věnovali těm předělávkám a jedné nové skladbě. Momentálně to vypadá tak, že nová deska je připravená a jen řešíme termín studia. Chceme květen, ale kromě již obsazených termínů v Shaarku máme v tom měsíci taky dost koncertů a promo aktivit, takže se to musí doslova stihnout natočit. CD vyjde prostě během léta, přesnější termín včas uvedeme ve známost.
„Casilda“ bude Vaše prvotina vydaná pod Shindy productions – nemohu se nezeptat, jaké byli důvody pro migraci ze stáje moravské metalové bašty RED BLACK?
Změna je život a důvody jsou naše věc. S Redblack spolupracujeme i nadále a podporujeme jejich aktivity.
Chápu to a respektuji, přeskočme tedy na jiné téma - jsi celkem činorodý hudebník, dokázal bys vyjmenovat, kterými skupinami jsi prošel? Které z nich jsou stále aktivní? Jaká byla vlastně Tvá první skupina a co jste hráli?
Činorodý hudebník cvičí denně na svůj nástroj*STOP*Hodně pódií a pořadatelů jsem ruinoval s ROOT, EQUIRHODONT, SOLFERNUS, YBCA a HYPNOS. Takové speciální jednorázové koncerty byly kdysi s projekty BIG BOSS BAND a ENTRAILS, do smrti nezapomenu na satanistický obřad v podobě společných jam sessions s TÖRR. Super zážitek byl Hřbitov s trapoušema HARLEJ a loni jsem stál na scéně spolu s Fernandem z MOONSPELL, což byla fakt bomba. Snad jsem na nic nezapomněl... Moje první skupina byla na učňáku s kámošema - ETERNAL. Jak už název napovídá, rozpadli jsme se asi za rok. Ale snaha byla, ve zkušebně to vřelo naplno. Pak jsem hrál nějaký čas s INNER FEAR (od tam je můj nynější spařing partner Khaablus - SOLFERNUS). Aktivní je pochopitelně hlavně ROOT.
Co Tvé „neROOTovské“ projekty? Dočkáme se v brzké době něčeho nového?
Nedávno vyšla deska bandy SOLFERNUS, kde hraju kytaru. Black Metalový masakr - mimochodem čekáme, co na to odborníci z Metalopolis.net?
Odborníci z Metalopolis, pokud nový SOLFERNUS dostali, o tom jistě napíší nějaký srdcervoucí výlev. Přeskočme na jinou mimoROOTovskou skupinu. Byl jsi kytaristou v poslední sestavě jedné z dalších metalových legend HYPNOS - jak pohlížíš na jejich uložení ke spánku. Myslíš, že je možné jejich oživení za několik let?
To mi ani nepřipomínej. Nevím co na to mám říct, byl jsem tam pouze čtvrté kolo u vozu, čili (žel) nebyla z mé strany absolutně žádná možnost ten "konec" odvrátit nebo aspoň zdržet. Bruno má ale opravdu již delší dobu problémů nad hlavu (změna zaměstnání, rekonstrukce baráku a do toho ještě trable v soukromém životě) a o tom uložení HYPNOS k ledu už mluvil asi před rokem. V tom prohlášení, které mají na webu, to ostatně popisuje celkem přesně. Jinak si myslím že HYPNOS jako kapela mrtvý není, ale fakt nevím kdy a za jakých okolností se probudí k životu. Každopádně, touring s těmito Death stars byl jeden velký mejdan. Když koutkem oka pozoruješ dvě vlasové vrtule a vnímáš to nasazení na jevišti, tak tě to nabíjí neskutečným způsobem. K tomu pětadvacet hodin denně šílená legrace, hodně cestování... Vzpomínám na to a stýská se mi. Snad se ještě sejdeme, doufám teda...
Mimo hraní jsem zaregistroval i nějaké vydavatelské aktivity, můžeš nám říci něco více o Lava Production?
Jasně. Nejedná se o nic velkého, i když jméno labelu tak působí. U Lava Productions vyšly na 2CD komplet staré demáče ROOT a KRABATHOR, dále debut ASGARD a mini CD-R SOLFERNUS. Rád bych se tomu věnoval ve větší míře, ale situace na trhu s hudebními nosiči tomu jaksi nejde naproti. Zkusím ukecat Hetfielda, třeba by pak byla škvára na další zajímavé bandy.
Už jsem o Tobě dlouho neslyšel jako o publicistovi, píšeš ještě někam nebo jsi pisálkovské aktivity již pověsil na hřebík?
Nepíšu. Psával jsem do Whiplashe, ale ten už nevyšel dlouho v tištěné podobě, takže to s tím taky asi souvisí. Psal jsem občas o metalových kapelách do deníku Rovnost, dokonce za honorář, ovšem pak se díky personálním změnám vytratil šéf kultury, který byl mým člákům více nakloněn, takže tam už taky delší dobu nic. Teď ale vlastně dělám rozhovory pro katalog Shindy Productions, akorát ještě nevíme, jestli se vejdou.
Jaká hudební média v současné době sleduješ? Prý moc nemusíš internetové ziny – proč?
Jo, vypadá to dobře. Sleduju co se mi dostane do ruky, takže samozřejmě Spark, občas Report, v rychlosti Muzikus, v Redblack shopu sjíždím Rock Hard, Metallian, Legacy, Scream, Terrorizer... U těch e-zinů je to složitější, na jednu stranu pochopitelně super aktualizace, přehled news a koncertů, dobré fotky z koncertů atd. Na druhou stranu ta celková rychlost doby, kterou net reprezentuje, zabíjí samotný proces klasického čtení - nákup časopisu, srolování do kapsy, listování, vůně tiskárny, četba vleže kdekoliv, i když ty obrazovky už jsou pomalu stejně přenosné a lehčí než papír. U mě konkrétně je to tak, že mám PC na jednom místě, takže zkrátka nemám nervy na přečtění třeba delšího interview, i když je třeba zajímavé. Určitě jsou ale e-ziny ku prospěchu věci a jsou zadarmo, což je dobré.
Vraťme se k „Casildě“. Při nahrávání ses oháněl velmi provařeným pětistrunným pádlem Ibanez K5 - znamená to, že krom Fokusu Tě draftovali jako továrního hráče i lidé z koncernu Ibanez?
Zatím ne, ale tímto je vyzývám. Půjčil jsem si to u našeho producenta Jirky Randuly, který v současné době dělá v obchodě s hudebními nástroji. Po návratu ze studia už zůstala u mě doma, tentokrát však za dvacet litrů.
Zastavme se trochu u těch nástrojů, jaké baskytary nyní máš a používáš (zaslechl jsem , že jsi odkoupil brunova „Poláka“). Zkus krátce popsat charakter každé z nich. Která je Tvá nejoblíbenější?
Wow, no tak teď jednoznačně ta Ibanezka od KORNů. To fakt hraje, ladí, prostě dobrej nástroj. Od Bruna mám Malinek, kterej teda líp vypadá než hraje, takže pro DVD ideál. Pak ještě pětistrunku od Fokus, ale je to jakýsi hybrid mezi licencí, kopií, čínou... Je to jak ukradené v bazaru. Ale dobrej zvuk (když se občas vyvaří struny). Nejoblíbenější nemám, nejradši bych to všechno střelil a jel na Kanáry, ale to by pak nebyl bigbít.
Cvičíš ještě doma – nebo nástroj bereš do ruky už jen na zkouškách a koncertech?
Hraju skoro každý den. Necvičím, snažím se skládat, to má smysl. Nebo si hraju různé pecky s deskama, takže jsem občas na jevišti (rozuměj u mě v pokoji) s Lemmym, Arayou, Hetfieldem, Mustainem... Moc nezkoušíme, takže spíš na těch koncertech.
Jsi původem kytarista, jak ses vlastně dostal k base?
Hraju na basu i na kytaru tak nějak odjakživa, ale v kapele jsem začínal s basou. Na kytaru jsem moc neuměl, to až postupně jsem se naučil jakž takž hrát.
Máš za sebou nejeden koncert v zahraničí. Jak se za hranicemi liší posluchači a návštěvníci koncertů od těch u nás doma?
Východní Němci dělali dobrej kotel v osmatřicátém na náměstích, ale na koncertech stojí a čumí. Ty se můžeš posrat, hrát v životní formě a potit krev, ale dohraješ song a slyšíš potlesk jak po rozpačité premiéře filmu. Nevidíš je, protože zásada je stát co nejdál od pódia. Zápaďáci jsou uvolněnější. S ROOTem jsme kdysi hráli v Andernachu, 500 maniaků a totální běs. Ve Švédsku taky bomba, absolutní peklo jsme zažili v srbském Bělehradě. Poslední zajímavost jsem zažil na lednovém tour s HYPNOS. V Hamburku pouze 27 platících, ale všichni do jednoho pařili celej koncert jak urvaní z řetězu. Je to nevyzpytatelné, ale o tom to koncertování je. Jen tak na okraj, nejlepší fans na světě jsou v srdci Evropy - ČR!!!
To rád slyším. Jak důležitá je dle Tebe pro skupinu image?
Je důležitá stejně jako samotná muzika.
Nedá mi to se nezeptat - po smrti papeže se na Vašem webu objevily poměrně drsné příspěvky na adresu Jana Pavla II. psané Tebou – které celkem hbitě webmaster smazal. Na kolik je tento postoj součástí image?
Ty vole to už si ani nepamatuju. To není žádná image ani póza. Co k tomu dodat jiného - Vatikán je nacistickej bordel plnej zkorumpovanejch prasat, takže jakákoliv negativní připomínka nemůže působit nijak špatně. Máme takzvanou demokracii, tak si do vlastního fóra můžu napsat fór, ne?
To jistě, ano. Vraťme se k hudbě - jakou muziku aktuálně posloucháš? Mohl by ses s námi podělit o nějaké Tvé soukromé muzikantské „objevy“?
No už jsem myslel, že se optáš na volby. Objevil jsem postupně znovu po letech MOTORHEAD, nakoupil jsem v Německu po bazarech nové i starší desky od nich. Je to nesmrtelnej band, včetně toho šedesátníka. Totálně mě odrovnali naši severní sousedé HATE, nová deska je pekelná. Těším se na nové MOONSPELL - mimochodem v jedné skladbě pěje i Big Boss! Z Německa jsem si přivezl všeobecně hodně věcí, všechno 5 - 8 Euro! DREAM THEATER, MORBID ANGEL, SEPULTURA, KREATOR... Jinak vedle všemožných metalových škatulek poslouchám instrumentální kytaristy, nejvíce SATRIANIHO, klasickou kytaru, občas vážnou hudbu, dost se mi líbí ruská - Alexandrovci, minulý týden jsem vyhrabal kompilačku Balalaika Favorites - Osipov, Korsakov a spol. Mám rád dobrou hudbu, která má srdce - od odrhovaček po Townsenda například.
A co u nás? Je v Čechách nějaká skupina, která Tě poslední dobou zaujala? Monitoruješ vůbec současnou tuzemskou hudební scénu?
Jasně, mám celkem přehled díky koncertům a fesťákům, které hrneme celý rok. Živě stopro Brňáci INSANIA a ONSET, harcovníci DEBUSTROL, ve čtvrtek jsme zašli na ARAKAIN - absolutní profíci... Jsem zvědav na nové 2CD Aleše Brichty, protože deset skladeb tam má démon, ex-Rootan Mr. Blackie!
A což něco z těch méně známých?
Z méně známých SOLFERNUS.
Jak nejraději trávíš volný čas, máš vůbec nějaký?
Non stop mám volný čas. Rád zajdu do hospůdky s kámošema, na koncert, do divadla, na fotbal nebo na hokej - Zbrojovka je poslední, Kometa ve druhé lize, ale jinak jsme pyšné druhé největší město. Hraju na kytaru, dívám se na filmy nebo koncertní DVDs, začal jsem více sportovat, abych trochu vyvážil ten gril, který jsme si s brněnskými umělci loni koupili, takže nejvíc hokej a fotbálek, plavání, přes léto kolo, už léta fitness a sauna. Celkem nic překvapujícího asi.
Máš na srdci ještě něco, o čem jsme nemluvili? Popřípadě nějaký vzkaz našim čtenářům?
Zvu vás všechny na křest ohněm - uvedení mini CD ROOT "Casilda" na trh - vychází v den koncertu kapel ROOT, DEPRESY, BAST a OVERHYPE v rámci Easterror Festu v neděli 16. 4. v brněnském klubu Favál! Bude to jízda. Čtenářům přeji pevné nervy při "listování" Metalopolisem (mohli jste dát ještě delší název).
Díky moc za Tvůj čas, přeji mnoho úspěchů ve všem co děláš.
Díky, já vám taky, ať se daří.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.